Tuesday, February 7, 2023

Vi säljer hjärnor! Kom och köp våra hjärnor!

 


För att mina gamla polare i Göteborg inte skall drabbas av vinterdepression, så är det ju naturligtvis bäst att jag kläcker ur mig en gammal vits som cirkulerade i Göteborg på sextiotalet - och ett gott skratt förlänger ju både munnen och livet.

Östra Sjukhuset hade börjat med hjärntransplantationer, och så satte man in en jättelik annons på första sidan i Göteborgs-Posten:

Vi säljer hjärnor! Kom och köp våra hjärnor!
Arbetarhjärnor - en krona per stryck!
Politikerhjärnor - en million kronor per styck!

Och så ringde en gubbe till sjukhuset och frågade läkaren:
-Hur kan det komma sig att politikerhjärnor är så dyra, när arbetarhjärnor bara kostar en krona per styck?
-Jo, förstår du - det är ju naturligtvis för att en politikerhjärna aldrig någonsin har varit använd, men en arbetarhjärna är ju alltid fullständigt utsliten!

Och för att våra stackars politiker inte skall känna sig diskriminerade, så kläcker jag naturligtvis ur mig ännu en gammal vits från sextiotalets Göteborg som även politiker kan skratta åt:

En kaffetörstig gubbe kom in på bensinstationen:
-Kan jag få en kopp kaffe utan socker?
-Nej, tyvärr - jag är hemskt ledsen, men det går faktiskt inte - för vi har ju inte något socker!
-Men ni har väl bensin?
-Ja - naturligtvis har vi bensin!
-UNDERBART!!! Kan jag få en kopp kaffe utan bensin?
-Ja, naturligtvis - varsågod, här är en kopp kaffe utan bensin!

;-)>>>>>>>>>>